La Fundació Hortensia Herrero portarà les escultures monumentals de Julian Opie a la plaça del Patriarca i a la Nau

La Fundació Hortensia Herrero portarà l’obra de Julian Opie (Londres, 1958) a València a partir del pròxim 27 de maig. Ho farà amb una exposició temporal d’escultures monumentals que estarà situada al centre de la ciutat. Concretament, a la plaça del Col·legi del Patriarca i al Centre Cultural La Nau de la Universitat de València.

Després d’un parèntesi de dos anys des de l’exposició de Jaume Plensa a la Ciutat de les Arts i les Ciències, la Fundació Hortensia Herrero portarà a la plaça del Col·legi del Patriarca i a La Nau, tant al Claustre com a la Sala Acadèmia, una presentació d’obres noves i d’altres d’existents de Julian Opie, de manera que transformarà estos espais per mitjà d’animació en pantalles LED, quadres fets amb caixes de llum i escultures monumentals. Estes obres, algunes de les quals veuran la llum per primera vegada a València, se centren en la figura humana en moviment, caminant per la ciutat, sola o enmig d’una multitud; passejant, corrent per a agafar un tren o esperant a la plaça de braços plegats.

Segons Opie, “les primeres estàtues gregues i egípcies es tallaven sovint com figures en moviment. El moviment implícit dona una dinàmica i una elegància a la figura, una percepció d’intenció, independència i poder. Una figura dreta sembla estar reaccionant davant de qui l’observa. En canvi, una figura en posició de caminar està distreta, per la qual cosa es pot mirar sense confrontació. El concepte d’escala és una cosa estranya, llegim l’escala en relació amb nosaltres mateixos —els elefants són grans i les formigues, xicotetes—, però es pot invertir fàcilment; els sistemes solars poden semblar pilotes de ping-pong, i els interiors dels ordinadors, ciutats asiàtiques. Tenim la capacitat de projectar i veure des de fora de la nostra perspectiva”.

L’exposició, que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de València i la Universitat de València, per mitjà del Vicerectorat de Cultura i Esport, s’inaugurarà el 27 de maig de 2021 i es podrà veure fins al mes de setembre de 2021.

“Portar l’obra de Julian Opie a la ciutat de València és un motiu d’orgull, perquè es tracta, sens dubte, d’un dels artistes amb major projecció internacional. És un projecte molt il·lusionant en el qual treballem des de fa temps i que ajudarà a augmentar encara més l’atractiu cultural de la ciutat. A més, dins del context en què vivim actualment, volem posar el nostre gra d’arena perquè l’activitat cultural continue funcionant i es reactive”, va explicar Hortensia Herrero, impulsora d’esta exposició a través de la fundació que porta el seu nom.

Julian Opie

Julian Opie va nàixer l’any 1958 a Londres i es va graduar l’any 1983 a l’Escola d’Art de Goldsmiths. Viu i treballa a Londres.

Gràcies a encàrrecs d’ens públics en ciutats com Seül, Nova York, Luxemburg o Zuric i un flux constant de grans exposicions en museus a escala internacional, l’obra de Julian Opie és coneguda a tot el món. El característic llenguatge formal d’Opie és fàcilment recognoscible i reflectix la seua preocupació artística per la idea de la representació i els mitjans pels quals es perceben i es comprenen les imatges.

Les principals exposicions d’Opie en museus han sigut: Kunstverein, a Colònia; Hayward Gallery i ICA, a Londres; K21, a Düsseldorf; MAK, a Viena; Torre Mito, al Japó; CAC, a Màlaga; IVAM, a València; MoCAK, a Cracòvia; Tidehalle, a Hèlsinki; Fosun Foundation, a Xangai; Suwon IPark Museum of Art, a Corea del Sud; National Gallery of Victoria, a Melbourne, i Museu Berardo, a Lisboa.

Opie té obres en col·leccions públiques d’art com la Tate, el British Museum, Victoria & Albert Museum, Arts Council, British Council i National Portrait Gallery a Londres; el MoMA, a Nova York; l’ICA, a Boston; Essl Collection, a Viena; el Museu d’Israel, a Jerusalem, i el Museu d’Art de la Ciutat de Takamatsu, el Japó.

La Fundació Hortensia Herrero i el mecenatge cultural

La Fundació Hortensia Herrero ha dut a terme els últims anys una destacada labor de mecenatge cultural amb l’objectiu de protegir i promoure el patrimoni històric artístic de la Comunitat Valenciana; les dos actuacions més destacades han sigut les rehabilitacions de l’església de Sant Nicolau i del Col·legi de l’Art Major de la Seda. La pròxima gran actuació serà la restauració de l’església dels Sants Joans de València.

En l’apartat artístic la Fundació Hortensia Herrero ha portat tres exposicions temporals a València (Manolo Valdés, Tony Cragg i Jaume Plensa) i es troba immersa en la rehabilitació del palau de Valeriola, que albergarà, a principis de 2023, el futur Centre d’Art Hortensia Herrero.