La restauració del Col·legi de l’Art Major de la Seda es presenta en societat

La restauració del Col·legi de l’Art Major de la Seda, impulsada per la Fundació Hortensia Herrero, ja és una realitat. Després de més d’un any i mig de treball, la nova cara d’un dels símbols de l’esplendor històrica de València s’ha presentat este matí en societat. El projecte de rehabilitació, dirigit per l’arquitecte Fernando Aranda, ha sigut executat per l’empresa Bertolín, amb un cost aproximat de dos milions d’euros, assumits íntegrament pel mecenatge de la Fundació Hortensia Herrero.

Amb esta rehabilitació, a més de recuperar un dels edificis més destacats de l’arquitectura i la cultura valenciana, es contribuïx a l’enriquiment cultural i espacial d’una zona molt especial del nucli històric del centre de la ciutat de València, el barri de Velluters. El projecte no es queda ací, ja que l’històric i emblemàtic edifici es convertix a partir d’ara en Museu de la Seda de València, de manera que podrà ser visitat a partir de demà, dissabte 18 de juny.

El Col·legi de l’Art Major de la Seda data del segle XV, de base gòtica i amb una importantíssima riquesa patrimonial a l’interior en forma de frescos, murals i mosaics, especialment en este últim cas, el sòl de la FAMA. S’han restaurat un total de 7.500 rajoles ceràmiques i s’han utilitzat 300 llibres de plata fina. S’ha tractat d’una rehabilitació minuciosa en la qual els restauradors han invertit 68.000 hores de treball.

Després de molts anys de demanar ajuda, de veure la deterioració a la qual havia arribat l’edifici, l’arribada de la Fundació Hortensia ens va obrir les portes del cel. Hui és un dia molt emocionant, són molts anys lluitant i somiant que això en algun moment fora realitat”, va explicar Vicente Genovés, president del Col·legi de l’Art Major de la Seda.

Quan vaig crear la Fundació Hortensia Herrero l’any 2011, tenia com un dels objectius prioritaris la restauració d’este edifici en el barri de Velluters. Al principi no va poder ser per diverses circumstàncies, però no vaig desistir. Quan vam tornar a interessar-nos, ens vam posar en contacte amb el Col·legi. Vaig veure tal entusiasme, tantes ganes que els ajudara, tant d’amor pel que és seu, per la nostra història, que em van ajudar a prendre la decisió que la Fundació Hortensia Herrero duria a terme la restauració d’este Col·legi de l’Art Major de la Seda. Veure esta rehabilitació acabada és per a mi com un fill, per això vull dedicar-la al meu marit, Juan Roig”, va dir Hortensia Herrero durant la seua intervenció.

Fernando Aranda, l’arquitecte, es va voler recordar “de tot el meu equip pel treball que han realitzat. En nom d’ells i en el meu propi vull agrair l’oportunitat d’haver participat en la recuperació d’una obra d’este calibre. Estos projectes són de tal magnitud que amb el temps, quan treballes en ells, et van atrapant. Això ens ha passat ací. Espere que el resultat siga del grat de tots i puga ser disfrutat com es mereix.

L’acte de presentació, que va ser presentat pel cronista oficial de la ciutat de València, Francisco Pérez Puche, i es va veure representada la pràctica totalitat de la societat valenciana. Ximo Puig, president de la Generalitat Valenciana; Joan Ribó, alcalde de València; les falleres majors de València, Alicia Moreno i Sofía Solera; Vicent Marzà, conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport; Gloria Tello, regidora de Cultura; Joan Calabuig, regidor de Turisme, entre altres.