La Fundació Hortensia Herrero rehabilitarà l’Església dels Sants Joans de València

L’Arquebisbat de València i la Fundació Hortensia Herrero han firmat un conveni per a escometre les obres de restauració i rehabilitació de l’església dels Sants Joans, declarada Monument Històric Artístic Nacional per Decret de 21/02/1947.

La intervenció es desenvoluparà en dos plans. D’una banda, es durà a terme la restauració de les pintures al fresc de la volta del temple, obra d’Antonio Palomino, que serà a càrrec de l’equip dirigit per la catedràtica Pilar Roig, professora del departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals, i investigadora de l’Institut Universitari de Restauració del Patrimoni de la UPV.

D’altra banda, la intervenció arquitectònica té l’objectiu d’esmenar les deficiències estructurals i constructives per a garantir la conservació de l’edifici, incloent-hi les façanes. Este treball serà dirigit per l’arquitecte Carlos Campos.

El pressupost de la intervenció és de sis milions d’euros i se’n farà càrrec la Fundació Hortensia Herrero. Està previst que en breu s’inicien els treballs previs imprescindibles per a la posterior execució de les obres, tant pel que fa a alçaments gràfics de plànols com l’estudi de les patologies que afecten la seua arquitectura i el seu valuós revestiment interior. L’execució efectiva de la intervenció arrancarà en l’últim trimestre de l’any 2020 i conclouran en 2024.

Segons el cardenal Cañizares, “gràcies a la senyora Hortensia i al seu equip, a l’arquitecte i a la restauradora Pilar Roig” podrà rehabilitar-se una altra de les realitats “més emblemàtiques de València, els Sants Joans, lloc cèntric i molt visitat per moltes persones del nostre voltant”. Així, la recuperació d’esta església serà, a més, “una invitació a tots els fidels perquè puguen entrar a l’església i contemplar la seua bellesa”, ha afirmat l’Arquebisbe. Per això, el cardenal ha elogiat la generositat de la Fundació, “ja que té gestos amb els quals es recuperen obres tan belles i tan importants en la nostra història i per a València”.

Per la seua part, Hortensia Herrero ha agraït les “afectuoses paraules” de l’arquebisbe i ha expressat que per a ella “és un honor poder fer esta magnífica obra”. A més, “després d’haver-ne fet ja una -referint-se a la restauració de l’església de Sant Nicolau- intuïsc com quedarà i encara és major la meua satisfacció”, ha indicat. “La restauració de l’Església dels Sants Joans és un vell anhel que tinc des que vam començar a treballar en la Fundació Hortensia Herrero. Es tracta d’un edifici d’una bellesa i una importància històrica per a la ciutat incalculable, i per a mi és un plaer poder contribuir a recuperar aquella brillantor i esplendor. A més, a València hi ha una important tradició de culte, per la qual cosa poder contribuir al fet que els feligresos valencians puguen disfrutar d’esta església renovada és una satisfacció per a nosaltres”, explica Hortensia Herrero.

“Comptem, a més, amb uns directors de projecte com Carlos Campos i Pilar Roig, que ja van treballar junts en la restauració de l’església de Sant Nicolau amb un resultat espectacular, com tot el món pot comprovar. Serà un honor tornar a comptar amb ells”, indica Hortensia Herrero.

“Si bé s’han fet algunes restauracions parcials al llarg dels últims trenta anys, no hi ha hagut un projecte que escometa la restauració global d’un edifici tan important, tant des d’un punt de vista històric com artístic i urbà. Si les magnífiques pintures que va dissenyar Palomino constituïxen un valuós element de l’església, no ho és menys la singular evolució arquitectònica d’esta església al llarg del temps, que comprenen tant el període medieval gòtic com el renaixentista i el barroc”, explica l’arquitecte Carlos Campos.

Pilar Roig, per la seua part, va indicar que participar en este projecte “suposa per a mi una gran satisfacció, tant en l’àmbit personal com professional. Escometre esta intervenció és el colofó a tota una labor iniciada en els anys de 1960 pel restaurador i catedràtic Luis Roig d’Alós, que va culminar la seua dedicació al patrimoni amb la restauració de les pintures murals de José Vergara en la capella de la Comunió de la Reial Parròquia dels Sants Joans. Per fi, deu anys després, podrem veure culminada amb èxit la intervenció integral d’este meravellós conjunt pictòric, escultòric i ornamental, i retornar l’esplendor a esta joia del barroc valencià. Els valencians i tots els amants de l’art estem d’enhorabona”.