Ermita de Santa Llúcia

Una de les principals actuacions de la Fundació Hortensia Herrero l’any 2012 ha sigut la rehabilitació de l’ermita de Santa Llúcia, així com del seu entorn. La Confraria de Santa Llúcia va ser fundada l’any 1238 en l’església catedral de València per Jaume I el Conqueridor, encara que va ser en 1394 quan es va traslladar fins a la ubicació actual, al carrer Hospital de València. Es tracta d’una de les edificacions emblemàtiques del centre de la capital valenciana i un orgull per a la Fundació haver contribuït que lluïsca en tota la seua esplendor. La Fundació ha col·laborat en l’adequació de l’entorn de l’edifici per a millorar-ne l’accessibilitat, recuperant el nivell original. Això s’ha aconseguit amb l’execució d’un nou accés lateral directe a l’interior de l’església, de manera que per a accedir-hi ja no cal baixar ni pujar ni un sol escaló. A més, totes les fatxades han sigut restaurades i la seua estructura ha recuperat un color, el blanc, que canvia completament l’estètica que mostrava fins ara.

Les obres tenien com a objectiu, principalment, detindre el deteriorament que s’havia produït en l’edificació, però també es va aprofitar per a millorar l’habitabilitat i la funcionalitat del conjunt, amb la qual cosa es van rehabilitar les fatxades de l’ermita. Tot, per a aconseguir millorar la condició patrimonial d’un temple que va ser declarat l’any 1963 Conjunt Històric Artístic. Una altra de les intervencions més importants tenia relació amb l’alt grau d’humitat que registrava el temple. Per a solucionar-ho es va recuperar el nivell original i es va buidar el perímetre (més de dos metres de terra), de manera que es va integrar el recinte amb el jardí amb el qual conviu.

El 5 de febrer, coincidint amb la celebració d’una de les patrones de l’ermita, Santa Àgueda (Santa Llúcia, precisament, és l’altra), es van retirar les bastides i la nova imatge del temple va lluir en tota la seua esplendor. A la cerimònia religiosa va acudir la presidenta de la Fundació Hortensia Herrero, juntament amb l’arquebisbe de València, Monsenyor Carlos Osoro.